Sunday, March 16, 2014

ទីកន្លែងប្រសូតរបស់ព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធ



http://note4today.files.wordpress.com/2010/10/lumpiny.jpg?w=1000
ភ្នំពេញ​: អស់​ជាច្រើន​សតវត្សរ៍​មកហើយ អ្នក​ធម្ម​យាត្រា​ទាំងឡាយ បាន​ត្រាច់ចរ​នៅ​តាម​ជើងភ្នំ​ហិមាល័យ ឬ ហេមពាន្ត (Himalayas)​ ក្នុង​ក្តី​សង្ឃឹម​ថា នឹង​រក​ឃើញ​ទី​ប្រសូត​ពិតប្រាកដ​របស់​ព្រះពុទ្ធ ។ ការ​ស្វះស្វែង​រក​នេះ​អាច​ត្រូវ​ចប់​តាំងពី​ជាង​១០​ឆ្នាំ​មុន​មក​ម្លេះ ពេលដែល​ក្រុម​បុរាណ​វិទូ​អន្តរជាតិ​
មួយ​ក្រុម​បាន​និយាយថា ពួកគេ​បាន​ជីក​រកឃើញ​ភស្តុតាង​ចុងក្រោយ​នៃ​ទី​ប្រសូត​របស់​ព្រះពុទ្ធ​នៅ​ លម្ពិនី (Lumbini) ​នៅ​ភាគ​និរតី​នេ​ប៉ាល់ ។ អ្នកកាសែត ទស្សនា​វ​ដ្តី អេ​សៀវី​ក (Asiaweek) គឺជា​អ្នកកាសែត​ទីមួយ ដែល​នៅ​នឹង​កន្លែង​រក​ឃើញ ហើយ​បាន​សរសេរ​អំពី​រឿង​នេះ​កាលពី​ជាង​១០​ឆ្នាំ​មុន​នោះ ។
​ ​ទោះជា​ស្ថិតក្នុង​សភាព​បែកបាក់​ក្តី ក៏​វិមាន​មាយា​ទេវី ​(Maya Devi) ដែល​តាំងនៅ​ប្រមាណ​២៥០ គីឡូម៉ែត្រ​ពី​កាត់​ម៉ាន់​ឌូ (Kathmandu) គឺ​ជា​មជ្ឈមណ្ឌល​នៃ​ប្រវត្តិ​របស់​សាសនាព្រះពុទ្ធ ។ វិមាន​លម្ពិនី ដែល​គេ​រាយការណ៍​ថា មាន​ចំណាស់​ជិត​២.៦០០​ឆ្នាំ​ហើយ​នោះ តាំងពី​យូរយារ​មកហើយ ត្រូវបាន​ពុទ្ធសាសនិក ភាគច្រើន​គិតថា ជា​កន្លែង​ប្រសូត​របស់​ស្ថាបនិក​នៃ​ពុទ្ធ​សាសនា ។ ប៉ុន្តែ​អ្នក​ឯកទេស​នានា​មិន​អាច​កំណត់​បាន នូវ​ចំណុច​ពិតប្រាកដ​នៅក្នុង​លម្ពិនី ជា​ទី​ដែល​ព្រះពុទ្ធ​ទ្រង់​ប្រសូត​នោះឡើយ ។​
​ ​ក្រោយមក​មិនយូរប៉ុន្មាន បុរាណ​វិទូ​និយាយថា គេ​បាន​រកឃើញ្ញ​ភស្តុតាង​ដ៏​សំខាន់បំផុត ពោល​គឺ “​ផ្ទាំងសិលា​បរិសុទ្ធ​” មួយ (Flawless Stone)
ដែល​គេ​និយាយថា ត្រូវ​បាន​បញ្ចុះ​នៅក្រោម​កម្រាល​វិមាន​លម្ពិនី​នា​ឆ្នាំ​២៤៩ មុន​គ្រិស្តសករាជ ដើម្បី​សម្គាល់​ចំណុច​ប្រសូត​របស់​ព្រះពុទ្ធ ។ សិលា​នេះ​ដែល​មាន​ទំហំ ​៤៥​សង់ទីម៉ែត្រ​គុណ​នឹង ១៥​សង់ទីម៉ែត្រ​នោះ ត្រូវបាន​គេ​រកឃើញ​ក្នុង​ជម្រៅ​ប្រមាណ​ជិត ​៥​ម៉ែត្រ​ក្រោម​ផ្ទៃ​ប្រាសាទបាក់បែក ។​
​ ​ការ​រុករក​ឃើញ​នេះ គឺ​នៅ​ថៃ្ង​ទី​១៨​ កុម្ភៈ​ ឆ្នាំ​១៩៩៤ ដោយ​បុរាណ​វិទូ បា​ប៊ូ​ក្រិ​ស្នារី​យ៉ាល់ នៃ​ប្រទេស​នេ​ប៉ាល់​និង​សា​តូ​រុ​អ៊ូ​អេ​សា​កា នៃ​ប្រទេស​ជប៉ុន ។ ប៉ុន្តែ​ការប្រកាស​ពី​ការរកឃើញ​នោះ ត្រូវបាន​ពន្យារពេល​អស់​ជិត​មួយឆ្នាំ រហូត​ទាល់តែ​មាន​អ្នកឯកទេស​ពី​ឥណ្ឌា ប៉ា​គី​ស្ថាន និង​ស្រីលង្កា មក​បញ្ជាក់​បន្ថែម ពី​ការរកឃើញ​នេះ​ទៀត ។ រី​យ៉ាល់ និង​សា​តូ​រុបាន​និយាយថា អ្នកឯកទេស​ទាំងអស់​នេះ​បាន “​ឯកភាព​ទាំងស្រុង​” ជាមួយនឹង​ការសន្និដ្ឋាន​នេះ ។​
​ ​នាពេល​នោះ​បុរាណ​វិទូ​ទាំងពីរ​បាន​និយាយថា “​ការវិភាគ​ខាង​គីមី​លើ​ការរកឃើញ​នេះ និង​កម្មវិធី​បច្ចេកទេស ឯទៀតៗ នឹង​បន្ត​ធ្វើ​មួយ​រយៈ​ទៀត ។ ប៉ុន្តែ​ក្នុង​ពេល​ដែល​យើង​បន្ត​ជីក​កកាយ​នៅទីនេះ​ទៀត​នោះ វា​ហាក់ដូចជា​ក្រោយ​ពី​ការពិនិត្យ​បញ្ជាក់​ឡើងវិញ​អស់​មួយ​ឆ្នាំ​មក​នោះ វា​ដល់ពេល​ដែល​ត្រូវ​ប្រកាស​ពី​ការរកឃើញ​នេះហើយ​” ។​
​ ​សេចក្តីប្រកាស​នេះ ត្រូវ​ជួបប្រទះ​នឹង​ការរិះគន់​ខ្លះៗ​ក្នុង​មជ្ឈដ្ឋាន​មួយចំនួន ។ កាសែត​កាត់​ម៉ាន់​ឌូ មួយ​បាន​ប្រឆាំង​នឹង​ការបកស្រាយ​ពី​ការរកឃើញ​នេះ ។ សា​តូ​រុ បាន​ឆ្លើយ​បក​ថា “​មានការ​ចចាមអារ៉ាម​ជាច្រើន​ត្រូវបាន​គេ​ប្រឌិត​ឡើង ដែល​កើត​ចេញ​មក​ពី​ក្តី​និន្ទា ។ យើង​ទុកឱ្យ​ម្នាក់ៗ​សិក្សា​មើល​លើ​របាយការណ៍ ទាំងស្រុង​នេះ​សិន នោះ​ពួកគេ​នឹង​បាត់បង់​អស់​ក្តី​សង្ស័យ​ជា​មិន​ខាន​” ។​
​ ​ទីកន្លែង​ប្រសូត​របស់​ព្រះពុទ្ធ ស្ថិត​ចំ​ទីណា​នោះ គឺជា​បញ្ហា​ដ៏​មាន​សារសំខាន់​ចំពោះ​ពុទ្ធសាសនិក ប្រមាណ​ជិត​៤០០​លាន​នាក់​នៅ​គ្រប់ទិសទី​លើ​ពិភពលោក​នេះ វា​ហាក់ដូចជា​ការរកឃើញ​ក្រោលសេះ​នៅបេ​ត្លេ​-​ហេ​ម ដែល​ជា​ទី​កំណើត​របស់​ព្រះ​យេស៊ូគ្រិស្ត​នៃ​គ្រិស្តសាសនា​យ៉ាង​ដូច្នេះ​ដែរ ។ ការរកឃើញ​នេះ​ត្រូវ​គេ​រំពឹង ថា បាន​ជា​ការជំរុញ្ញ​យ៉ាង​ខ្លាំងក្លា​មួយ​ដល់​វិស័យ​ទេសចរណ៍​របស់នេ​ប៉ាល់ ។
​ ​សេចក្តីប្រកាស​មួយ​កាល​ពី​ថៃ្ង​ទី​៤​ កុម្ភៈ​ ១៩៩៥ ត្រូវបាន​គេ​ធ្វើឡើង​ដោយ​តូចតាច​ប៉ុណ្ណោះ គឺ​ធ្វើ ឡើង​តែ​ក្នុងចំណោម​អ្នកកាសែត​ក្នុងស្រុក​និង​ជា​ភា​សានេ​ប៉ាល់​ប៉ុណ្ណោះ ។ ក្រុមហ៊ុន​អភិវឌ្ឍន៍​លម្ពិនី ដែល ជា​ភាគី​មួយ ក្នុងចំណោម​ភាគី​ទាំង​បី​នៃ​គម្រោង​ការជីក​រុករក​នេះ ជាមួយគ្នា​នឹង​នាយកដ្ឋាន​បុរាណវិទ្យា របស់​រដ្ឋាភិបាល​នេ​ប៉ាល់ និង​មូលនិធិ​ពុទ្ធសាសនា​ជប៉ុន​បាន​អះអាងថា បាន​ផ្តល់​ព័ត៌មាន​នេះ​ដល់​បណ្តា ព័ត៌មាន​ខាង​ក្រៅ​ស្រុក​ហើយ ក៏ប៉ុន្តែ​មាន​អ្នកកាសែត​តិចតួច​ប៉ុណ្ណោះ ដែល​បាន​ដឹង​ពី​រឿង​នេះ ។​
​ ​រហូតមក​ដល់​ពាក់កណ្តាល​ខែ​កុម្ភៈ​ ១៩៩៥ គេ​មិនឃើញ​មាន​ប្រតិកម្ម​ជា​ផ្លូវការ​ពី​អាជ្ញាធរ​ពុទ្ធសាសនា នៅ​ឥណ្ឌា ជា​ទី​ដែល​អ្នកស្រាវជ្រាវ​ខ្លះ​នៅតែ​ប្រកាន់​ថា ព្រះពុទ្ធ​មិន​មាន​កំណើត​នៅនេ​ប៉ាល់​ទាល់តែ​សោះទេ ប៉ុន្តែ​គឺ​នៅ​ស្រុក​ហ្គោ​រ៉ា​ក់ពូ ​(Gorakhpur) ​ដែល​បច្ចុប្បន្ន​គឺជា​រដ្ឋឧ ​ត្ត​រប្រា​ដេស ។ លម្ពិនី តាំងនៅ​១០ គីឡូម៉ែត្រ​ខាង​ក្នុង​ប្រទេស​នេ​ប៉ាល់ គឺ​នៅ​ម្ខាង​ពី​ឧត្តរ​ប្រា​ដេស​នោះឯង ។ បើ​យោង​ទៅតាម​អក្សរសិល្ប៍​ខាង​សាសនា ព្រះ​ពុទ្ធមាតា គឺ​មហាក្សត្រី​មាយា​ទេវី បាន​យាង​កាត់​លម្ពិនី​ក្នុង​ឆ្នាំ​៦២៣​មុន​គ្រិស្តសករាជ ក្នុង​ព្រះរាជដំណើរ​ទៅរក​ព្រះ​មាតា​បិតា​របស់​ទ្រង់​នៅ​រង្គាម ​(RANGRAM)​ ដែល​នៅ​ពេល​នោះ​មហាក្សត្រី ទ្រង់​បាន​ប្រសូត​បុត្រ​នៅ​កណ្តាលផ្លូវ ។ ព្រះមហាក្សត្រី​ទ្រង់​បាន​ស្រង់ទឹក​នៅក្នុង​ស្រះ​ទឹក​មួយ ហើយ​បន្ទាប់មក បាន​យាង​២៥​ជំហាន ចូលទៅ​ក្នុង​ម្លប់ឈើ​មួយកន្លែង ដើម្បី​ប្រសូត​ព្រះរាជបុត្រ ។ ពុទ្ធសាសនិក​ជឿជាក់ថា ព្រះ​រាជកុមារ គឺ​ព្រះ​សុទ្ធត្ត​កុមារ បាន​ប្រសូត​ចេញ​មក​ហើយ​យាង​៧​ជំហាន ។​
​ ​ជិត​៤០០​ឆ្នាំកន្លងមក ព្រះ​អធិរាជ អ​សោក ដែល​បាន​គ្រប់គ្រង​លើ​ស្ទើរតែ​ពេញ​ឧបទ្វីប​នេះ និង​ដែល​បាន​ផ្សព្វផ្សាយ​ពុទ្ធសាសនា​នៅ​អាស៊ី​ខាងកើត​នោះ បាន​ធ្វើ​ធម្ម​យាត្រា​មួយ​ទៅ​កាន់​ទីកន្លែង​នានា ដែល​ទាក់ទង​នឹង​ជីវិត​រស់នៅ​របស់​ព្រះពុទ្ធ ។ យោង​តាម​ឯកសារ​ខាង​សាសនា​នោះ នៅ​លម្ពិនី ព្រះអង្គ​បាន​ដាក់​ថ្ម មួយ​ដុំ​នៅ​ចំ​កន្លែង​ដែល​ព្រះពុទ្ធ​ទ្រង់​ប្រសូត​ចេញមក ។ ព្រះ​អធិរាជ​អង្គ​នេះ នៅ​បាន​កសាង​សសរ​មួយ​នៅ​ជិត​ទីនោះ ដោយ​មាន​ចារឹក​អក្សរ​នៅលើ​នោះ​ផង ។​
​ ​ប្រាសាទ​មួយចំនួន​ត្រូវបាន​កសាង​ឡើង​នៅ​ទីនោះ តែ​ប្រមាណ​១០០០​ឆ្នាំ​ក្រោយមក​ទៀត លម្ពិនី​ត្រូវ​ស្ថិតក្នុង​សភាព​បោះបង់ ដែល​ធ្វើឱ្យ​ទីកន្លែង​នោះ​ត្រូវ​បាត់បង់​អស់​ជាច្រើន​រយ​ឆ្នាំ ។ នៅក្នុង​ឆ្នាំ​១៩៩៥ សសរ​របស់​ព្រះ​អធិរាជ​អសោក ត្រូវបាន​គេ​រកឃើញ​ដេក​ដួល​ក្នុង​ដី ។ ទីតាំង​នោះ​ស្ថិតក្នុង​សភាព​បាក់បែក ទ្រុឌទ្រោម ដែល​លោក​អ៊ូ​ថា​ន់ ជា​អគ្គលេខាធិការ​អង្គការសហប្រជាជាតិ ជា​ពុទ្ធសាសនិក​មួយ​រូប​ដែរនោះ បាន​សម្រក់​ទឹកភ្នែក នៅពេលដែល​លោក​បាន​ទៅ​ទស្សនកិច្ច​ទីនោះ​នា​ឆ្នាំ​១៩៦៧ ។​
​ ​កិច្ចការ​ជីក​ក​កកាយ​រក​បាន​ចាប់ផ្តើម​បី​ឆ្នាំកន្លងមក ដោយ​ប្រើ​ពលករ​២០០​នាក់ ពួកគេ​បាន​កកាយ រកឃើញ​គ្រឹះ​បន្ទប់​ចំនួន​១៥ ។ នៅ​ចំ​កណ្តាល​ពួកគេ​បាន​ជីក​បើក​រណ្តៅ​មួយ​ដែល​បង្ហាញ្ញឱ្យឃើញ​ថ្ម​មួយ​ដុំ គេ​ជឿជាក់ថា​ជា​ថ្ម​ដែល​បញ្ចុះ​ដោយ​ស្តេច​អសោក​នោះឯង ។ មន្ត្រី​នេ​ប៉ាល់​បានបញ្ជាក់​ថា ថ្ម​នេះ​គឺ​នៅ​ចំ​២៥​ជំហាន​ពី​ស្រះ​ទឹក ជា​ទី​ដែល​មហាក្សត្រី​មាយា​ទេវី​ត្រូវ​គេ​ពណ៌នា​ថា បាន​យាង​ស្រង់ទឹក​នោះ ។​
​ ​លោក​ដា​សាន បា​រ៉ា​ចារី​យ៉ា អតីត​ប្រធាន​ក្រុមហ៊ុន​អភិវឌ្ឍន៍​លម្ពិនី​បាន​និយាយថា “​ប្រការ​នេះ​បាន បង្ហាញឱ្យឃើញ​ភាព​ដូច​ពិតប្រាកដ​នៃ​ការ​ពិពណ៌នា​នៅក្នុង​អក្សរសិល្ប៍​ ពុទ្ធសាសនា និង​អត្ថបទ​សាសនា​នានា ស្តី​ពី​ទីកន្លែង​ពិតប្រាកដ ជា​ទី​ដែល​ព្រះពុទ្ធ​បានប្រសូត​នោះ​” ។​
​ ​ពីរ​ថៃ្ង​បន្ទាប់ពី​ការប្រកាស​ពី​ការរកឃើញ​នេះ ស្តេច​ប៊ី​រិ​នដ្រា នៃ​ប្រទេស​នេ​អ៉ា​ល់ រួមជាមួយ​នឹង មហាក្សត្រី អេ​ស្វារី​យ៉ា និង​នាយករដ្ឋមន្ត្រី​សៀ​បា​ហាដូ​ដឺ​បា បាន​ទៅ​ទស្សនកិច្ច​ទីតាំង​នោះ ហើយ​ត្រូវបាន​គេ​បង្ហាញ​ថ្ម និង​សសរ​អសោក​នោះ ។ រហូតមក​ទល់​នឹង​ព្រះរាជ​ទស្សនកិច្ច​នេះ មិន​មាន​អ្នក​ថតរូប​ក្រៅ​ណា​ម្នាក់ ត្រូវបាន​គេ​អនុញ្ញាត​ឱ្យ​ចូល​ទៅ​កន្លែង​ជីក​កកាយ​នោះទេ ហើយ​កន្លែង​នេះ​ត្រូវបាន​គេ​បិទបាំង​ដោយ​ក្រណាត់ កៅស៊ូ​លឿង​ទៀតផង ។​
​ មហាក្សត្រ​បាន​សាកសួ​រលោក រី​យ៉ាល់ និង​សា​តូ​រុ អំពី​ដុំថ្ម​នេះ​ដែល​គេ​មើលឃើញ្ញ​ស្ថិតនៅក្រោម សីហបញ្ជរ​ឥដ្ឋ​សម័យ​អ​សោក ។ លោក​បាន​ពន្យល់ថា នេះ​គឺជា “​ដុំថ្ម​ក្រាំង​ជាប់​គ្នា​”​មួយ ដែល​មិនមែន​មាន​កំណើត​នៅ​តំបន់​នេះឡើយ ថ្ម​នេះ​ត្រូវបាន​នាំមក និង​ដាក់​នៅ​កណ្តាល​ប្រាសាទ​នេះ ។ ស្តេច​ប៊ី​រិ​នដ្រា បាន​សាក សួរថា តើ​ថ្ម​នេះ​ដូច​គ្នា​នឹង​ថ្ម​ដែល​គេ​បាន​បញ្ជាក់​នៅ​លើ​សសរ​អសោក​នោះ​ឬទេ នោះ​លោក​ក៏​អាន​បញ្ជាក់ថា ពិតមែន ។​
(By:The Cambodian Internet Newspaper)

No comments:

Post a Comment