Friday, August 10, 2012

លក្ខណៈអក្សរសិល្ប៍





លក្ខណៈអក្សរសិល្ប៍

និយមន័យ
អក្សរសិល្ប៍ គឺជាអត្ថបទរឿងដែលតុបតែងឡើងប្រកបដោយសិល្ប៍ ពោលគឺការ ប៉ិនប្រសព្វរ បស់អ្នកនិពន្ធដែលធ្វើឲ្យអ្នកអាន ឬអ្នកស្តាប់ចូលចិតចាប់អារម្មណ៍ រំភើប ញាប់ញ័រទៅតាមបញ្ហារបស់រឿង។
ប្រវត្តិនៃអក្សរសិល៍្បខ្មែរ
          អក្សរសិល្ប៍ខ្មែរមានកំណើតស្មើ និង ប្រវត្តិសាស្រ្តខ្មែរដែរ ព្រោះគេបានដឹងតាំងពី យូរលង់ណាស់មកហើយនូវការរស់នៅរបបគ្រប់គ្រងប្រតិបត្តិការណ៍ផ្សេងៗ នៃសង្គម
មនុស្សជាដើមក៏ដោយសារអត្ថបទសរសេរ ចារទុកតាំងពីពេលនោះមកម្លេះ។ ជា ភស្តុតាងជាអត្ថបទចារទុកនៅលើផ្ទាំងសីលា(សីលាចារិក)ដែលមានចំណាស់ៗហើយដល
សេសលស់គង់វង់រហូតមកដល់សព្វថ្ងៃនេះ។ក្រៅពីសីសាចារឹកនៅមានអត្ថបទអក្សរសិល្ប៍ ជា ច្រើនទៀត ដែលកត់ត្រាបន្តបន្ទាប់នៅលើសម្ភារផ្សេងៗដទៃទៀតដូចជា ស្បែកសត្វ
ស្លឹករឹត ក្រាំង ក្រដាស។ អក្សរសិល្ប៍ខ្មែរក៏ដូចជា ភាសាខ្មែរព អក្សរខ្មែរដែរ តែងទទួល ទ្ធិពលបរទេសដែលផ្សព្វផ្សាយចូលមកជាហូរហែ។
          ឯអក្សរសិល្ប៍បរទេសដែលមានឥទ្ធិពលខ្លាំងជាងគេ គឺអក្សរសិល្ប៍សាសនានិយម
មានអក្សរសិល្ប៍ព្រាហ្មណ៍និយម និងអក្សរសិល្ប៍ពុទ្ធនិយមនេះឯង()
ប្រវត្តិឥទ្ធិពលសាសនាមកលើអក្សរសិល្ប៍ខ្មែរ
          . ព្រហ្មញ្ញសាសនា
                   ប្រទេសកម្ពុជាទទួលឥទ្ធិពលព្រហ្មញ្ញសាសនាពីឥណ្ឌាហើយឥណ្ឌាក៏ ទទួលឥទ្ធិពល ព្រហ្មញ្ញសាសនា ពីជនជាតិអារ្យ។ ក្នុងរវាងស.វទី ១៦ មុនគ. ជនជាតិ
ជនជាតិឥណ្ឌា ឬក្លឹងត្រូវបានត្រួតត្រាដោយជនជាតិអារ្យដែលមានប្រភពចេញពីតំបន់
បាស្ទិក  និងភាគខាងត្បូងនៃសសប្រទេសរូស៊ីបច្ចុប្បន្ន។ មនុស្សចំណូលថ្មីដែលជាជន
អន្តោប្រវេសន៍ទាំងនោះ ក៏បានផ្សំផ្គុំជាមួយអ្នកស្រុកដើម (ពួកដាវិឌយាង) ដែលជាម្ចាស់
ទឹកដី ហើយបានអោយកំណើតជនជាតិទណ្ឌាសព្វថ្ងៃនេះ ដែលស្ថិតក្នុងអំបូរឥណ្ឌូ-អឺរុប។
          មេដឹកនាំសាសនារបស់ពួកអារ្យមានគម្ពីរវេទជាច្រើនច្បាប់ដែលជាការប្រជុំនូវពុទ្ធិទាំង
ឡាយប្រចាំជាតិរបស់គេ ហើយក្នុងចំណោមព្រះគម្ពីរវេទទាំងនោះ គម្ពីរដែលត្រូវបានចារ
ឡើងហើយមានមុនគេ និងចាស់ជាងគេបំផុតនោះ គឺគម្ពីរឫគវេទ។គម្ពីរឫគវេទមានគាថា
ចំនួន ១០០០ ជាង ដែលត្រូវបានគេចងក្រងឡើងក្នុងកំឡុងពេលពី .៥០០ ទៅ .០០០ ឆ្នាំមុន
.ស។កត្តានេះហើយដែលធ្វើឱ្យគេនិយាយបានថា គម្ពីរឫគវេទនេះគឺជាព្រះគម្ពីរដែលចាស់ជាង
គេបំផុតក្នុងលោកយើងនេះ។
          សូមបញ្ជាក់ថា ដោយសារតែព្រះគម្ពីរវេទមានចំនួនត្រឹមតែ ច្បាប់ បានជាគេឱ្យឈ្មោះ
ថាត្រៃវេទដែលមានសៀវភៅ
          -ទី ឫគវេទ    គឺជាអត្ថបទបកស្រាយពីការបួងសួង សរសើរព្រះបារមីរបស់ព្រះអាទិ
ទេពដោយមានគាថាខ្លីៗ និងបទគាថាសំរាប់សូត្រប្រចាំថ្ងៃ។ ក្នុងគម្ពីរឫគវេទក៏មានការអធិប្បាយ
អំពីទស្សនៈវិជ្ជាដែរ។
          -ទី សាមវេទ   គឺជាកម្រងអត្ថបទគាថា និងចម្រៀងដែលមានសំលេងពីរោះស្តាប់។
          -ទី យជុរវេទ ដែលមានន័យថាការគោរពបូជា ការធ្វើពលិការដោយមានតង្វាយថ្វាយ
ព្រះអាទិទេព  ដែលមានបទគាថាជាពាក្យកាព្យកំរងកែវ ដើម្បីអង្វរកដល់ព្រះអាទិទេពឱ្យយាង
ចុះមកជួយអសារមនុស្ស គេរមែងតែសូត្របទគាថានៅក្នុងពិធីសាសនា ដូចជាបុណ្យរាជា
ភិសេក ឬក៏បុណ្យលើករាសី ដើម្បីពង្រឹងកិត្យានុភាព កំលាំងពលំជាដើម។
          ក្រោយមកទៀត គេក៏បានឃើញមានគម្ពីរវេទទី ទៀត គឺ អថវវេទ ដែលតែងឡើង
ដោយព្រាហ្មណ៍អថវ ក្នុងគម្ពីរវេទនេះ គឃើញមានការប្រើមន្តអាគម ព្រះគាថាដ៏ពិសិដ្ឋ
អូមអាម សំរាប់បណ្តេញរាល់ឧបទ្រពចង្រៃ ខ្មោច ព្រាយ បិសាច ដែលមកបៀតបៀនរំខានអំពល់
ដល់មនុស្សលោកក្នុងសង្គម។ ដូចនៅប្រទេសខ្មែរយើងដែរ ពួកព្រាហ្មណ៍បានយកព្រះគាថាទាំង
នោះមកបង្រាបជំងឺ បង្កើនបារមីដែលជាពាក្យស័កិសិទ្ធិ ចងក្រងជាវគ្គ ជាឃ្លា រៀបតាមខ្យល់នៃ
អក្សរសំរាប់សូត្រ ស្តោះ ផ្លុំ ឫក៏ដើម្បីថែរក្សារោគ បំបរបង់ខ្មោចព្រាយឱ្យចេញពីខ្លួនប្រាណ ឬក៏
បញ្ចុះក្នុងខឿនការពារប្រាសាទជាដើម។
          ដូចនេះ ជារួម នៅក្នុងគម្ពីរវេទនេះ យើងឃើញមានការនិយមនូវរូបមន្តស័ក្តសិទ្ធិ ដូចជា
ព្រះគាថានិងជាកំណាព្យពាក់ព័ន្ធទៅនឹងទស្សនៈវិជ្ជានិងទេវកថា() ចំណែកឯព្រហ្មញ្ញសាសនា
ចូលមកប្រទេសកម្ពុជា នៅសម័យនគរភ្នំ តាមរយៈព្រះបាទកៅណ្ឌិន្យ នៅស.វទី១នៃគ.ស។
          . ព្រះពុទ្ធសាសនា
                   ព្រះពុទ្ធសាសនាមានដើមកំណើតនៅប្រទេសឥណ្ឌាហើយត្រូវផ្សព្វផ្សាយនៅលើ
បណ្តាប្រទេសនានានៅលើពិភពលោក ជាពិសេសនៅលើបណ្តាប្រទេសមួយចំនួននៃភូមភាគ
អាស៊ីអាគ្នេយ៍យើងនេះ ប្រទេសកម្ពុជាយើង ព្រះពុទ្ធសាសនាបានចូលមកតាំងពីយូរអង្វែង
ណាស់មកហើយ ហើយមានការរីកចំរើនយ៉ាងខ្លាំងក្លាព្រមទាំងជះឥទ្ធិពលយ៉ាងជ្រាលជ្រៅក្នុង
ក្រអៅបេះដូងនៃចិត្តគំនិតទំនៀមទំម្លាប់ ប្រពៃណី សិល្បៈវប្បធម៌នៃមនុស្សខ្មែរយើង។ចំពោះ
កាលបរិឆ្ឆាតនៃការចូលមកដល់ ឬវត្តមានព្រះពុទ្ធសាសនាកម្ពុជាជាបញ្ហាមួយដែលអ្នកសិក្សា
ប្រវត្តិសាស្រ្តក៏ដូចជាអ្នកសិក្សាអក្សរសាស្រ្តនិងវប្បធម៌ទូទៅតែងចោទសួរថា តើព្រះពុទ្ធសាសនា
បានមកដល់ប្រទេសកម្ពុជាតាំងពីពេលណា? បញ្ហាបរិចេ្ឆទនៃការចូលមកដល់នៃលទ្ធិពុទ្ធ
សាសនានេះយើងគួរសិក្សាឲ្យបានដឹងច្បាស់ព្រោះបញ្ហានេះ វាបានឆ្លុះបញ្ចាំទៅលើការរីកចំរើន
របៀបរបបការរស់នៅ និងនិន្នាការរបស់សង្គមខ្មែរយើងនៅគ្រប់ដំណាក់កាលប្រវត្តិសាស្ររបស់
ខ្លួនរយៈកាលកន្លងមក។
បញ្ហានេះអ្នកសិក្សាជាច្រើនបានស្រាវជ្រាវឃើញកាលបរិច្ឆេទខុសៗគ្នា
​-         មានអ្នកសិក្សាខ្លះបកស្រាយថា ព្រះពុទ្ធសាសនាចូលមកដល់ប្រទេសកម្ពុជាយើងតាំងពី
.វទី៣ ឬទី២ មុនគ. ដោយសំអាងទៅលើប្រវត្តិសាស្រ្តនៃព្រះបាទធម្មាសោកនៃប្រទេស
ឥណ្ឌា ដែលព្រះអង្គជាមហាពុទ្ធសាសនិកជនមួយរូប គោរពព្រះពុទ្ធសាសនាថេរវាទបាន
ឧបត្ថម្ភការបញ្ជូនសមណៈទូតពីរអង្គគឺ សោណត្ថេរ និង ឧត្តរត្ថេរ មកផ្សព្វផ្សាយព្រះពុទ្ធសាសនា
នៅលើដីសុវណ្ណភូមិ។ បញ្ជាក់ដោយសម្តេចព្រះមហាសុមេធាធិបតី ហួត តាត វិជិរប្បញ្ញោ ព្រះ
សង្ឃនាយកគណៈមហានកាយក្នុងស្នាព្រះហស្តរបស់ព្រះអង្គស្តីពី« ព្រះពុទ្ធសាសនានៅកម្ពុជា
សង្ខេប » បោះពុម្ភលើកទី២នៅគ..​ ១៩៧០ ទំព័រទី១ ថា«ព្រះពុទ្ធសាសនាផ្សាយចូលមក
កម្ពុជាមុនដំបូង តាមគម្ពីរពុទ្ធសាសនាសាមន្តបាសាទិកា អដ្ឋកថា វិន័យបិដកជាភាសាបាលី
បានប្រាប់ពត៌មាន កាលក្រោយដែលធ្វើតតិយសង្គាយនារួចហើយនៅក្នុងជម្ពូរទ្វីប គឺក្នុង
ប្រទេសឥណ្ឌាក្នុងព..ទី៣ ព្រះមហាថេរមួយព្រះអង្គនាមព្រះមោគ្គលិបុត្តតិស្សៈបានចាត់ចែង
បញ្ជូនព្រះថេរៈពីរអង្គ គឺព្រះសោណត្តេរនិងព្រះឧត្តរត្ថេរចេញពីជម្ពូទ្វីប(ឥណ្ឌា) មកផ្សាយព្រះ
ពុទ្ធសាសនានៅសុវណ្ណភូមិ ក្នុងព្រះរាជូបត្ថម្ភនៃព្រះមហាក្សត្រនាមធម្មាសោក» អ្នកសិក្សាខ្លះ
ទៀតបានរកឃើញព្រះពុទ្ធសាសនាចូលមកដល់ប្រទេសខ្មែរយើងនៅស.វទី២ នៃគ.សទៅវិញ។
បញ្ហានេះ អ្នកស្រីត្រឹង ងា បានសរសេរនៅក្នុងស្នាដៃអរិយធម៌ខ្មែរ បោះពុម្ពនៅឆ្នាំ១៩៧៣ ទំព័រ
៨០ ថា« តាមសិលាចារឹកវ៉ូកាញ់(នៅវៀតណាមខាងត្បូង)ទំនងជាព្រះពុទ្ធសាសនាចូលមក
ប្រតិស្ថានក្នុងស្រុកខ្មែរ នៅស..ទី២ នៃគ.. ក្នុងរជ្ជកាលព្រះបាទស្រីមារៈ ហ្វានចេម៉ាន់។
 ទស្សនៈបែបនេះគេបានពន្យល់ថាព្រះពុទ្ធសាសនាមានកំណើតក្រោយព្រហ្មញ្ញសាសនា
ប្រហែលនឹងអាចចូលមកដល់ប្រទេសកម្ពុជាក្រោយការចូលមកដល់នៃលទ្ធិព្រាហ្មណ៍សាសនា។
-         មានអ្នកខ្លះឲ្យយោបល់ថា ព្រះពុទ្ធសាសនានិងព្រហ្មញ្ញសាសនាបានចូលមកដល់
ប្រទេសកម្ពុជាយើងក្នុងដំណាក់កាលប្រហាក់ប្រហែលគ្នា ឬក៏មុនក្រោយបន្តិចបន្តួចប៉ុណ្ណោះ។
គេបានពន្យល់ថាបញ្ហានេះគ្មានឯកសារណាមួយបញ្ជាក់ឲ្យបានច្បាស់លាល់ទេ ព្រោះគេហាក់
ដូចជាពុំទាន់មានជំនឿចំពោះទស្សនៈរបស់អ្នកសិក្សាឯទៀតដែលយល់ថាសាសនានេះ ឬសាស
នានោះមកដល់មុននោះឡើយ។ យោបល់ស្តីពីវត្តមាននៃការហូរចូលនៃលទ្ធិព្រះពុទ្ធសាសនា
មានច្រើនដូចខាងលើដែលយើងពិបាកនឹងកំណត់ឲ្យបានច្បាស់លាស់ណាស់។ ប៉ុនែ្តពិនិត្យជារួម
ទោះបីជាយ៉ាងណាក៏ដោយក៏យោបល់មតិទាំងអស់នោះជាពន្លឺនៃការសិក្សារបស់យើង។ យើង
ពិនិត្រឃើញថាយោបល់ទាំងអស់ហាក់ដូចជាមានការឯកភាពគ្នាមួយនៅត្រង់ព្រះពុទ្ធសាសនា
ក៏ដូចជាព្រហ្មញ្ញសាសនា បានចូលមកដល់ប្រទេសកម្ពុជាយើង តាំងពីយូរយារណាស់មក
ហើយ។ ផ្អែកលើទស្សនៈខាងលើ យើងជាអ្នកសិក្សាស្រាវជ្រាវគួរតែត្រិះរិះពិចារណារកហេតុ
ផលឲ្យមានលក្ខណៈច្បាស់លាស់ និងសមស្របដើម្បីកំណត់ពីបញ្ហាណនេះ។

យើងគួរលើកយកពីប្រវត្តិសាស្រ្តនៃព្រះបាទធម្មាសោកដែលឲ្យពត៌មានថា « ព្រះពុទ្ធសាសនា បានផ្សព្វផ្សាយចូលមកដល់ដែនដីសុវណ្ណភូមិនៅស..ទី៣ឬទី២មុនគ.. » យកមកត្រិះរិះ ពិចារណា  ដើម្បីណត់កាលបរិឆ្ឆេទនៃការចូលមកដល់របស់ព្រះពុទ្ធសាសនានៅកម្ពុជាយើង។
បញ្ហាចោទនោះ គឺដែនសុវណ្ណភូមិជាដែនដីរបស់ប្រទេសណា? ប្រទេសខ្មែរយើងឬជាប្រទេស
ណាទៀត? ដែនដីសុវណ្ណភូមិនេះ ត្រូវបានគេយល់ឃើញដោយឡែកៗ ហើយម្នាក់ៗ សុទ្ធតែ
អះអាងថា ដែនដីសុវណ្ណភូមិ ជាដែនដីរបស់ខ្លួនម្នាក់ៗ។ ឧទាហរណ៍ដូចជាខ្លះថាដែនដីនេះជា
របស់ភូមា ខ្លះថាជាដែនដីឥណ្ឌូនេស៊ី ខ្លះថាម៉ាឡេស៊ី ខ្លះថាកម្ពុជា ខ្លះថាថៃ ខ្លះថាចាម
ខ្លះថាវៀតណាម....។យោបល់ដោយឡែកៗខាងលើរបស់ជនជាតិនីមួយៗ សុទ្ធតែមានការ
អះអាង ព្រមទាំងប្រកាន់យកនូវមហិច្ឆតាជាតិរបស់ខ្លួនជានិច្ច។ មកដល់ត្រឹមនេះ យើងជាជន
ជាតិខ្មែរក៏ពុំទាន់ហ៊ានអះអាងថាដែនដីសុវណ្ណភូមិជាដែនដីរបស់យើងឡើយ។តែយើងត្រូវចោទ
សួរបន្តទៀតតើបណ្តាប្រទេសនៅអាស៊ីអាគ្នេយ៍នេះ ប្រទេសណាដែលបានទទួល និងគោរព
ព្រះពុទ្ធសាសនាមានចំណាស់ជាងគេ? បើយើងពិនិត្យទៅលើប្រវត្តិសាស្រ្ត និងពិនិត្យលើការ
ជាក់ស្តែងឃើញថានៅអាស៊ីអាគ្នេយ៍នេះប្រទេសដេលគោរពព្រះពុទ្ធសាសនាមានចំណាស់ជាង
គេគឺមានតែប្រទេសកម្ពុជាយើងនេះឯង។ចំពោះបណ្តាប្រទេសដទៃទៀតឃើញថាមានប្រទេស
មួយចំនួនគេគោរពព្រះពុទ្ធសាសនាដូចយើងដែរតែគោរពនោះស្ថិតនៅក្នុងដំណាក់កាលក្រោយ
យើង។ ឧទាហរណ៍ ដូចជាករណីប្រទេសថៃ ចាប់ពី ..ទីរហូតមកដល់ដើម ..ទី៩ ក្នុង
ពេលដែលប្រទេសយើងបានកសាងជាប្រទេសមានអធិបតេយ្យនិងមានវប្បធម៌រឹងមាំរួចទៅ
ហើយនោះ ប្រទេសនេះកំពុងស្ថិតនៅជាកុលសម្ព័ន្ធ ឬជាជនជាតិភាគតិច ឬជាជនជាតិបញ្ញើក្អែក
គ្មានឯកភាពនៅក្នុងខេត្តយូណាន់នៃប្រទេសចិន ពោលគឺមិនទាន់កើតជារដ្ឋនៅឡើយទេ។លុះ
មកដល់ស..ទី៩ ទើបជនជាតិនេះបានជ្រៀតចូលមកក្នុងឥណ្ឌូចិន តាមខ្សែទឹកនៃទន្លេមេណាម
ធ្វើដំណើរពីជើងចុះមករកទិសត្បូងដោយដណ្តើមទឹកដីពីជនជាតិខ្មែរយើងខ្លះពីជនជាតិ មនខ្លះ...
រួចកសាងរដ្ឋឯករាជ្យរបស់ខ្លួនមួយនៅស. ទី១៣។ ដូចនេះជនជាតិថៃពុំបានទទួល
ព្រះពុទ្ធសាសនាដោយផ្ទាល់ពីជនជាតិឥណ្ឌាដូចជាជនជាតិខ្មែរយើងទេ។

ព្រះពុទ្ធសាសនានៅក្នុងប្រទេសថៃនាពេលសព្វថ្ងៃនេះ ត្រូវបាននាំបញ្ចូលពីប្រទេសកម្ពុជា ឬជា
សាសនាដែលបានចាក់ឫសនៅលើទឹកដីនោះតាំងពីយូរ ពោលគឺ តាំងពីទឹកដីនោះជាទឹកដីរបស់
ខ្មែរមុនការចូលមកដល់នៃជនជាតិថៃម៉្លេះ ចំពោះជនជាតិវៀតណាម ក្នុងដំណាក់កាលពី
..ទី១ ដល់ទី៩ ពុំទាន់រំដោះខ្លួនចេញពីអាណានិគមចិននៅឡើយដែរ។លុះមកដល់ ..ទី១០
ទើបជនជាតិនេះរំដោះខ្លួនចេញពីអាណានិគមរួចកសាងប្រទេសរបស់ខ្លួន។ ព្រះពុទ្ធសាសនា
មហាយាន ដែលជនជាតិវៀតណាមគោរពនាពេលសព្វថ្ងៃនេះ ជាសាសនាដែលហូរចូលមកពី
ប្រទេសចិនតាំងពីនៅក្រោមអាណានិគមចិនម្ល៉េះ។ចំណែកប្រទេសដទៃទៀតដែលនៅក្នុងដំបន់
នេះមានប្រទេសខ្លះគោរពតាមព្រះពុទ្ធសាសនាដែរ តែក្នុងដំណាក់កាលក្រោយ ឬគេពុំគោរព
ព្រះពុទ្ធសាសនាតែម្តង ដោយគោរពសាសនាដទៃទៀត។ បើសុបមកឃើញថា ប្រទេសកម្ពុជា
យើងជាប្រទេសមួយមានអធិបតេយ្យចំណាស់ជាងគេ ហើយទទួល និងគោរពព្រះពុទ្ធសាសនា
មុតមាំជាងគេ ដែលសក្តិសមជាដែនដីសសុវណ្ណភូមិ ដែលទទួលការផ្សព្វផ្សាយព្រះពុទ្ធសាសនា
ដោយផ្ទាល់ពីសមណទូតពីរព្រះអង្គព្រះនាមសោណត្ថេរ និងឧត្តរតេ្ថរ ក្រោមព្ររាជូបត្ថម្ភនៃ
ព្រះបាទធម្មាសោក នាសតវត្សទី ឬទី មុនគ..នេះណាស់()
          អក្សរសិស្ប៍លក្ខណៈសាសនា
                   . អក្សរសិល្ប៍ព្រាហ្មណ៍និយម
                             ព្រហ្មញ្ញសាសនាបានចាក់ឫសយ៉ាងជ្រៅក្នុងក្រអៅបេះដូងរបស់ជនជាតិ
ខ្មែរ។នៅពេលបច្ចុប្បន្នទោះបីជាព្រហ្មញ្ញ-សាសនាត្រូវរលុបរលាយស្ទើរតែអស់គ្មានសល់រូបរាង
ពីសង្គមខ្មែរក៏ដោយ ក៏ឥទ្ធិពលនៃសាសនានេះនៅតែមានអត្ថិភាពក្នុងចិត្ត គំនិត ទំនៀមទម្លាប់
ប្រពៃណីក្នុងសង្គមខ្មែរនិងជ្រៀតចូលលាយឡំនៅក្នុងព្រះពុទ្ធសាសនាព្រមទាំងអក្សរសិល្ប៍
របស់ខ្មែរ ផងដែរ។
          អក្សរសិល្ប៍ព្រាហ្មណ៍និយមមានលក្ខណៈពិសេសដូចតទៅ
                   -ផ្តើមរឿង
          អ្នកនិពន្ធច្រើនលើកគុណបារមី មហិទ្ធិរិទ្ធិរបស់អវតារនៃព្រះវិស្ណុឬអ្នកនិពន្ធពិពណ៌នាពី ទេសភាពព្រៃព្រឹក្សា នៅជុំវិញអាស្រមឥសី រួចចូលដល់ដំណើររឿង។
                   -តួរឿង
          អត្ថន័យនៅក្នុងដំណើររឿងច្រើនលើកពីចំបាំងរាំងជល់តៗគ្នាមិនចេះចប់ ទំនាស់វិបត្តិ
មានតឹងតែង ធូរស្រាល ឬធូរស្រាលទៅតឹងតែង រួចបង្កើតជាសោកនាដកម្ម...
          បញ្ហារបស់រឿងច្រើនដោះស្រាយដោយប្រើហិង្សា អសន្តិវិធី។
          បញ្ហាស្នេហាក្នុងអក្សរសិល្ប៍ព្រាហ្មណ៍និយមជាស្នេហាឈ្នានីស ហើយបញ្ហាស្នេហាច្រើន
ជាប្រភពនៃសង្គ្រាម ទៀតផង។
          តួអង្គនៅក្នុងរឿងមានអទិទេព អវតារ មនុស្សសាមញ្ញ នាគ គ្រុឌ យក្ស ពានរ...
          ពាក្យពេចន៍ដែលប្រើប្រាស់ក្នុងអក្សរសិល្ប៍ព្រាហ្មណ៍និយមច្រើនជាពាក្យសំស្ក្រឹត លាយ
ឡំនឹងពាក្យខ្មែរ បុរាណ និងមានពាក្យបាលីបន្ទិចបន្ទួច។
                   -បញ្ចប់រឿង
          អ្នកនិពន្ធបញ្ចប់ដោយឱ្យសភាវៈល្អឈ្នះសភាវៈអាក្រក់ដូចជាយក្ស អសុរៈ ជាដើម។
                   ឥទ្ធិពលសាសនាព្រាហ្ម៍ចំពោះសង្គមខ្មែរ
          ព្រហ្មញ្ញសាសនាចូលមកចាក់ឫសនៅទឹកដីកម្ពុជាតាំងតែពីស.វទី១មកម្ល៉េះ។
                   ពស្តុតាងនៃឥទ្ធិពលព្រហ្មញ្ញសាសនាក្នុងសង្គមខ្មែរមានដូចជា
-       ព្រះរាជាខ្មែរសម័យមុនកាន់សាសនាព្រាហ្មណ៍
-       អក្សរសំស្ក្រឹត
-       អក្សរសិល្ប៍បែបព្រាហ្មណ៍
-       សំណង់ប្រសាទរាប់ពាន់
-       ពិធីនានានៅក្នុងរាជវាំង
-       ប្រជារាស្រ្តខ្មែរនៅតែជឿទៅលើអាទិទេពនិងកម្លាំងក្រៅខ្លួន
-       ទំនៀមទម្លាប់សែនព្រេនក្នុងពិធីការ សង់ផ្ទះ ពិធីឡើងផ្ទះ។ល។ ដូចជា ពិធីគ្រងពាលី
               ពិធីរៀបពិសការ វិស្ណុការ មុននឹងសាងសង់ ជាដើម។
-       ស្រង់ទឹកព្រះ ព្រះសង្ឃ និង មាតា បិតា
-       បង្កើតចិត្តក្លាហាន
-       មានរូបចំលាក់ជាច្រើនដូចជា ព្រះព្រហ្ម ព្រះវិស្ណុ ព្រះសិវៈ លិង្គព្រះឥសូរ។ល។...​ 

          . អក្សរសិល្ប៍ពុទ្ធនិយម
                   .ចលនានៃអក្សរសិល្ប៍និយម
          ដោយយោលទៅលើអត្ថន័យរបស់រឿងនិងយោលទៅលើកាលបរិច្ឆេទតែងនិពន្ធ គេចែក អក្សរសិល្ប៍ ពុទ្ធនិយមជាបីប្រភេទ គឺអក្សរសិល្ប៍ពុទ្ធនិយមសុទ្ធសាធ អក្សរសិល្ប៍ពុទ្ធនិយមក្លែង
ក្លាយ និងអក្សរសិល្ប៍ពុទ្ធនិយមក្លែងក្លាយហួសហេតុ។
                   ..អក្សរសិល្ប៍ពុទ្ធនិយមសុទ្ធសាធ
          សំគាល់លើស្នាដៃ អក្សរសិល្ប៍ក្នុងរឿងទសជាតក ជាគម្ពីរដ៏សំខាន់របស់ព្រះពុទ្ធ សាសនា រឿងទាំង ១០ លើកឡើងពីការតស៊ូរបស់ព្រះពុទ្ធ ក្នុងពេលព្រះអង្គយោនយក             
កំណើត ជាតួអង្គពោធិសត្វក្នុងជាតិផ្សេងៗ ក្នុងការសាងបារមី ដើម្បីបានត្រាស់ជាព្រះសម្មា
សម្ពុទ្ធ
          គម្ពីរទសជាតកត្រូវបានប្រជារាស្រ្តខ្មែរ និយមរាប់អានក្រៃលែង។ កាលពីជំនាន់ដើម គេ
តែងប្រជុំគ្នាធ្វើបុណ្យជារៀងរាល់ឆ្នាំ ដោយប្រមូលប្រជុំ ដើម្បីស្តាប់គម្ពីរទសជាតកនេះ គឺនៅថ្ងៃទី
គេស្តាប់ព្រះធម្មគោរព ថ្ងៃទី២ ទី៣ ទី៤ គេស្តាប់លោកទេសជាតកទាំង៩ តៗគ្នាជាលំដាប់លំ
ដោយ។ នៅថ្ងៃទី៥ គេស្តាប់លោកទេសមហាជាតក រឿងព្រះវេស្សន្តរជាតក។ នៅថ្ងៃទី៦ គេ
ស្តាប់ធម៌ទេសនាពីពុទ្ធប្រវត្តិ ជាពិសេសគឺបឋមត្រាប់ហើយនៅយប់នោះគេធ្វើពិធីពុទ្ធាភិសេកនៅ
ថ្ងៃ ស្អែកឡើងជាថ្ងៃទី៧ គេធ្វើសង្គាយនាឆ្លងបុណ្យ។
ទសជាតកគឺដំណើររឿងក្នុងអតីតជាតិទាំង១០របស់ព្រះពុទ្ធអង្គ

- តេមិយជាតក      (តេ)    នេក្ខម្មបារមី   ចេញបួសលះបង់កាមគុណ
- មហាជនកជាតក   ()     វិរិយបារមី     សង្វាតធ្វើការមិនទម្លាក់ចោលកណ្តាលផ្លូវ      
- សុវណ្ណសាមជាតក(សុ)    មេត្តាបារមី    ផ្សព្វផ្សាយសេចក្តីរាប់អានចំពោះសព្វមិនរើសមុខ
- នេមិរាជជាតក     (នេ)   អធិដ្ឋានបារមី  តាំងចិត្តមាំដើម្បីឱ្យបានសម្រេច
- មហោសថជាតក ()  បញ្ញាបារមី     ដឹងច្បាស់ការពិតដើម្បីចោទស្រាយបញ្ញាដោយល្បិច
- ភូរិទត្តជាតក  (ភូ)  សីលបារមី  រក្សាកាយ វាចាឱ្យល្អបរិសុទ្ធ
- ចន្ទកុមារជាតក  () ខន្តីបារមី  អត់ធន់នឹងសេចក្តីទុក្ខ
- នារទជាតក  (នា)  ឧបេក្ខាបារមី តាំងចិត្តជាកណ្តាល មិនលម្អៀងទៅខាងណា
- វិធូរបណ្ឌិតជាតក  (វិ)  សច្ចបារមី  កាន់ពាក្យពិតមិនរុះរើ
១០- វេស្សន្តរជាតក  (វេ)  ទានបារមី  ធ្វើអំណោយ
                   (តេជសុនេមភូជនាវិវេ)
                   .២អក្សរសិល្ប៍ពុទ្ធនិយមក្លែងក្លាយ
          ត្រូវបានស្តែងចេញតាមរយៈស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍រឿងបញ្ញាសជាតក។ អ្នកនិពន្ធខិតខំបង្កើត
ស្នាដៃនេះឡើងដោយពឹងផ្អែកទៅលើគោលទស្សនៈទ្រឹស្តីពុទ្ធសាសនាផង និងបញ្ចូលបន្ថែម
គោលនិយមនៃសាសនាព្រាហ្មណ៍ខ្លះៗ។តាមការស្រាវជ្រាវ រឿងបញ្ញាសជាតកត្រូវបាននិពន្ធ
ឡើងក្នុងអំឡុងពុទ្ធសករាជ២០០០-២២០០ គឺរវាង ..១៤៥៧-១៦៥៧ ដោយសារ ភិក្ខុសង្ឃ
ខ្មែរ ថៃ លាវ ភូមា ចេញ ទៅសិក្សាធម្មវិន័យនៅលង្កាទ្វីប។ លុះចេះដឹងស្ទាត់ហើយ ក៏ត្រលប់មក
ស្រុកវិញ ចាប់ផ្តើមនិពន្ធរឿងរ៉ាវតាមទំនងនិទានជាតក។
          នៅប្រទេសកម្ពុជាយើង រឿងបញ្ញាសជាតក ដំបូងសរសេរជាពាក្យបាលី រហូតមកដល់
..ទី១៨និង១៩ ទើបត្រូវ បានកវីបណ្ឌិតយើងប្រែសម្រាយជាពាក្យកាព្យឃ្លោងក៏មានបទល្ខោន
ក៏មាន។
          ប្រជាពលរដ្ឋខ្មែរនិយមរាប់អានមើលកំសាន្តក្នុងពេលលំហែពីការងារ ចូលចិត្តយករឿង
រ៉ាវនេះទៅនិទានដំណាលដល់កូនចៅតៗគ្នា។
          បញ្ញាសជាតករបស់ខ្មែរមាន 
-សមុទ្ទឃោសៈ                         -សធនកុមារ                             -សុត្តធនុ
-រតនប្បជោត                            -សិរិវិបុលកិត្តិ                            -វិបុលរាជ
-សិរីចូឡាមណី                         -ចន្ទរាជ                                   -សព្វមិត្ត(សុភមិត្ត)
១០-សិរីធរសេដ្ឋី                           ១១-សព្វសិទ្ធី                              ១២-ទុលកបណ្ឌិត
១៣-អាទិត្តរាជ                            ១៤-ទុកមានិក                             ១៥-មហាសុរសេន
១៦-សុវណ្ណកុមារ                         ១៧-កនករាជ                              ១៨-វិរិយបណ្ឌិត
១៩-ធម្មសោណ្ឌក                        ២០-សុទស្សនមហារាជ                 ២១-វត្តង្គុលីរាជ
២២-បោរាណកបិលបុរនរិន្ទ            ២៣-ធម្មិកបណ្ឌិត                         ២៤-មហាបុរិស
២៥-ធម្មរាជ                                ២៦-នរជីវ                                   ២៧-សុរូប
២៨-មហាបទុមកុមារ                    ២៩-ភណ្ឌាគារកុមារ                      ៣០-ពហុលគាវី
៣១-សេតបណ្ឌិត                         ៣២-បុប្ជរាជ                                ៣៣-ពារាណសិរាជ
៣៤-ព្រហ្មឃោសរាជ                    ៣៥-ទេវរុក្ខកុមារ                          ៣៦-សលភ
៣៧-សិទ្ធិសារកុមារ                      ៣៨-នរជីរ                                  ៣៩-អតិទេរាជ
៤០-សិម្ភនាទ                              ៤១-សុវណ្ណសង្ខរាជកុមារ               ៤២-សុរព្ភ
៤៣-ទេវន្ទ                                  ៤៤-សុវណ្ណកច្ឆប                         ៤៥-សុបិនកុមារ
៤៦-សុវណ្ណវង្ស                            ៤៧-សិទ្ធិសារ(វរនុជវរនេត្រ)           ៤៨-សុបិនកុមារ
៤៩-ចន្ទឃាត                              ៥០-សទ្ធាតិស្សចក្កវត្តិ។
                   ..អក្សរសិល្ប៍ពុទ្ធនិយមក្លាយហួសហេតុ
          ជាអក្សរសិល្ប៍ពុទ្ធនិយមមួយបែបដែលពុំមែនជាទសជាតក បញ្ញាសជាតក ជាស្នាដៃ
អក្សរសិល្ប៍ខ្មែរ កើតនៅសម័យកណ្តាល ដែលទទួលឥទ្ធិពលតិច ច្រើនពីលទ្ធិពុទ្ធសាសនា
ដែរ។ អ្នកនិពន្ធច្រើនលើកយកទស្សនៈកម្មផលមកផ្សំ ភ្ជាប់ជាមួយជីវិតលោកិយសច្ចៈ គួបផ្សំ
សកម្មភាពអច្ឆរិយៈការហោះហើរ ដើរលើអាកាស មន្តអាគមនៃលទ្ធិព្រាហ្មណ៍។
          អក្សរសិល្ប៍ប្រភេទនេះច្រើនជាសាស្ត្រល្បែង ដែលកើតឡើងនៅស.វទី១៨ ១៩ ដែល
មានឈ្មោះអ្នកនិពន្ធ ច្បាស់លាស់មានដូចជា
          -ក្រុងសុភមិត្រ          កោសាធិបតីកៅ                 ១៧៩៨
          -ភោគកុលកុមារ       ឧកញ្ញ៉ាព្រះឃ្លាំងនង            ១៨០៤
          -កាកី                      ព្រះបាទអង្គដួង                  ១៩១០?
          -មរណមាតា            ឥន្ទបញ្ញាអ៊ុក                      ១៨៧៧...
          .លក្ខណៈពិសេសនៃអក្សរសិល្ប៍ពុទ្ធនិយម
                   ..ផ្នែកអត្ថន័យ
          អត្ថន័យរឿងច្រើនទាក់ទងនឹងការកសាងបារមីរបស់តួអង្គព្រះពោធិសត្វ ទាក់ទងនឹងជំនឿ
កម្មផល។
                   ..បញ្ហាចោទនិងដោះស្រាយ
          បញ្ហាចោទស្តិតនៅលើទំនាស់វិបត្តិវាងព្រះពោធិសត្វ និង ទ្រព្យសម្បត្តិ រវាងទ្រពសម្បត្តិ
និង បិតា ភរិយាដើម្បីផ្តាច់ លោភៈ ទោសៈ មោហៈ និង ស្នេហា រវាងទ្រព្យសម្បត្តិនិងប្រជាពល
រដ្ឋ
          ដំណោះស្រាយបញ្ហានៅក្នុងរឿងគឺតាមបែបសន្តិវិធី អហិង្សា ។បង្ហាញពីស្នេហាស្មោះ
ត្រង់រវាងពោធិសត្វ និងកន្សៃសារពេជ្ញ។នៅទីបញ្ចប់ពោធិសត្វទទួលជ័យជំនះ បានជួបជុំគ្រួសារ
ឡើងសោយរាជ្យ ត្រូវបានមហាជនគោរពនិងសរសើរ ចំពោះបារមីរបស់ព្រះអង្គ
                   ..ផ្នែកអត្ថរូប
          មានលក្ខណៈឯកភាពគ្នាដូចតទៅ
                   ...ផ្តើមរឿង
          អ្នកនិពន្ធច្រើនចាប់ផ្តើមរឿងដោយធ្វើបទនមសការគោរពព្រះពុទ្ធ ព្រះធម៌ ព្រះសង្ឃនិង
ការនឹកគុណដល់មាតា បិតា គ្រូបាធ្យាយ
                   ...តួរឿង(ដំណើររឿង)
          ជាការបរិយាយប្រៀបបាននឹងធម៌ទេសនារបស់ព្រះពុទ្ធអង្គចំពោះភិក្ខុសង្ឃ ពុទ្ទបរិស័ទ
ទាំងឡាយ ដើម្បីមើលឃើញពីការកសាងបារមីរបស់ព្រះអង្គដ៏ស្វិតស្វាញក្នុងអនេកជាតិ។ ច្រើន
បំពេចិត្តគំនិតពុទ្ធសាសនិកឱ្យជឿបុណ្យ ខ្លាចអំពើ អាក្រក់ បរិយាយលាយឡំរវាងពុទ្ធចក្រ និង
អាណាចក្រ
          -តួអង្គក្នុងអក្សរសិល្ប៍ពុទ្ធនិយម ៈតួអង្គឯកប្រុសជាពោធិសត្វ តួអង្គឯកស្រីជានាងកន្សៃ
សារពេជ្ញ ដែលជាគូរបស់ព្រះពោធិសត្វ
          -កាលអាស ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ៈច្រើនប្រព្រឹត្តទៅក្នុងនគរពារាណសី សាវត្ថី ស្រុកស្រីពិរាស្រ្ត កលិង្គរាស្រ្ត
លង្កា ព្រៃហេមពាន...ពោលគឺនៅប្រទេសឥណ្ឌា
                   ...បញ្ចប់រឿង
          បញ្ចប់ដោយការសរជាតិ ឱ្យតួអង្គពោធិសត្វសម្រេចជោគជ័យក្នុងសកម្មភាពអ្វីមួយដោយ
ការលើកសរសើរ ប្រសិទ្ធពរចំពោះការបំពេញកុសលកម្ម រក្សាសីលរហូតអស់ជន្មាយុ រួចទៅកើត
ក្នុងស្ថានតុសិត ទេវលោកសោយសម្បត្តិទិព្វ សុខ ក្សេមក្សាន្ត
          គោលគំនិតអប់រំរបស់អក្សរសិល្ប៍ពុទ្ធនិយម
-អប់រំឱ្យមានជំនឿលើកម្ម ផល
-អប់រំ កាយ វាចា ចិត្ត
-អប់រំឱ្យស្រឡាញ់សន្តិភាព
-ឱ្យមានចិត្តមេត្តា ករុណានិងចេះធ្វើទានដល់អ្នកក្រ
-កុំឱ្យលោភលន់ហួសហេតុ
-ប្រកាន់ភ្ជាប់នូវសេចក្តីព្យាយាម
-ឱ្យចេះប្រើប្រាស់បញ្ញា...
                   សន្និដ្ឋាន
          អក្សរសិល្ប៍ពុទ្ធនិយមជាផ្នែកមួយនៃអក្សរសិល្ប៍ជាតិ ដែលជាមធ្យាបាយមួយដ៏សំខាន់
ក្នុងការអប់រំយុវជន ប្រជាពលរដ្ឋខ្មែរយើងឱ្យប្រព្រឹត្តអំពើល្អគ្រប់បែបយ៉ាង មានសណ្តាប់ធ្នាប់
សមសួននិងមានប្រពៃណីល្អប្រសើរ សក្តិសមជាពលរដ្ឋ ដែលគោរពព្រះពុទ្ធសាសនា និង មាន
អរិយធម៌ខ្ពស់។
          អក្សរសិល្ប៍ពុទ្ធនិយមត្រូវតែមានតួនាទីសមស្របនៅក្នុងកម្មវិធីសិក្សាក្នុងសាលារៀននា
ពេលបច្ចុប្បន្ន ()

         












ឯកសារពិគ្រោះ
   -(ម៉េង សាម៉េត) ទ្រឹស្តីអក្សរសិល៍ ,ពុទ្ធិកមហាវិទ្យាល័យអក្សរសាស្រ្ត នៃពុទិ្ធកសាកល វិទ្យាល័យព្រះសីសហនុរាជ ២០១១
   -(កែន គីហ៊ន)  វប្បធម៌ខ្មែរ  ជំពូក ទំព័រ២៦ ,ពុទ្ធិកមហាវិទ្យាល័យអក្សរសាស្រ្ត នៃពុទិ្ធកសាកល វិទ្យាល័យព្រះសីសហនុរាជ ២០១១
   -(ចេងសុខា) ពុទ្ធសាសនាថេរវាទ   ទំព័រទី៤ (.-ប្រភព និង កាលបរិច្ឆេទព្រះពុទ្ធសាសនា នៅប្រទេសកម្ពុជា)     ,ពុទ្ធិកមហាវិទ្យាល័យអក្សរសាស្រ្ត នៃពុទិ្ធកសាកល វិទ្យាល័យព្រះសីសហនុរាជ ២០១២
    -ខេមរសិក្សា ឯកសារនៅសាកលវិទ្យាល័យបៀលប្រាយ ឆ្នាំសិក្សាមូលដ្ឋាន ២០០៩-២០១០

No comments:

Post a Comment