៣- អាសវក្ខយញ្ញាណ ញាណក្នុងការធ្វើឲ្យអស់នូវអាសវៈ ។ ការដឹងច្បាស់នូវហេតុជាទីអស់ទៅនៃអាសវៈនោះ បានដល់ការដឹងច្បាស់តាមពិតថា “នេះជាទុក្ខ នេះជាសមុទ័យ (ហេតុឲ្យកើតទុក្ខ) នេះជានិរោធ (ការរលត់ទុក្ខ) នេះជាមគ្គ (ផ្លូវប្រតិបត្តិដើម្បីរំលត់ទុក្ខ) នេះជាអាសវៈ នេះជាហេតុដលែលអោយកើតអាសវៈ នេះជា សេចក្តីប្រតិបត្តិដើម្បីឲ្យអស់អាសវៈ” កាលដឹងច្បាស់ដូច្នេះហើយចិត្តក៏រមែងរួចចាក អាសវៈទាំង៤ ប្រការ គឺកាមាសាវៈ ភវាសវៈ ទិដ្ឋាសវៈ និងអវិជ្ជាសវៈ ។ ដឹងច្បាស់ថាជាតិ របស់អាត្មាអញអស់ហើយ ព្រហ្មចរិយធម៌អញបានប្រព្រឹត្តចប់ហើយ ករណីកិច្ចរបស់អញ បានសម្រេចហើយ កិច្ចដែលត្រូវចម្រើនតទៅទៀតពុំមានឡើយ”។ ព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធបរិបូណ៌ដោយវិជ្ជា ឃើញច្បាស់នូវបដិបទាជាទីញ៉ាំងអាសវៈឲ្យអស់ ទៅ ហើយទ្រង់សំដែងធម៌ប្រៀនប្រដៅពុទ្ធបរិស័ទឲ្យប្រតិបត្តិដើម្បីធ្វើអាសវៈឲ្យអស់ទៅ ដូច្នេះទើបឈ្មោះថា
ព្រហ្មចរិយធម៌ (ព្រំ-មៈ-ចៈរិយៈ-ធម៌) = ការប្រព្រឹត្តធម៌ដ៏ប្រសើរ, ការខ្វល់ខ្វាយ ឬខ្នះខ្នែងចំពោះអំពើជាកុសល។
អរិយសច្ចធម៌ (អៈរ៉ិយ៉ៈ-សច្ចៈធម៌) = ធម៌ពិតដ៏ប្រសើរ មាន៤ គឺ ១- ទុក្ខៈ សេចក្តីព្រួយលំបាក, សេចក្តីទុក្ខ។ ២- សមុទយៈ កំណើតទុក្ខ ឬហេតុដែលនាំឲ្យកើតទុក្ខ។ ៣- និរោធៈ សេចក្តីរលត់ទុក្ខ ឬធម៌សម្រាប់រំលត់ទុក្ខ។ ៤- មគ្គៈ ផ្លូវ ឬ ឧបាយនៃសេចក្តីរលត់ទុក្ខ ។
អរិយសច្ចទាំងបួននេះ ហៅម៉្យាងទៀតថា ចតុរារិយសច្ច (ចៈ-តុ-រ៉ា-រ៉ិយៈ-ស័ច)។ បដិបទា (ប៉ៈ-ដិ-ប៉ៈ-ទា) = ការប្រព្រឹត្ត, ការប្រតិបត្តិ ។
ព្រះសម្ពុទ្ធ គ្រប់ព្រះអង្គជាសព្វញ្ញូ មានប្រាជ្ញាញាណចេះដឹងសព្វគ្មានចន្លោះ សូម្បីហេតុអាថ៌កំបាំងដែលកើតមានហើយក្នុងអតីតកាលកន្លងទៅជាច្រើន អសង្ខេយ្យឆ្នាំក្ដី ហេតុអាថ៌កំបាំងដែលបម្រុងនឹងកើតមានក្នុងអនាគតខាងមុខដ៏ច្រើន អសេង្ខេយ្យឆ្នាំក្ដី ក៏ព្រះអង្គបានចេះដឹងយល់បានទាំងអស់ ។ ចំណេះវិជ្ជាលោកនិយមនេះ ព្រះអង្គបានចេះដឹងច្បាស់លាស់តាំងពីនៅជាព្រះអង្គម្ចាស់សិទ្ធត្ថ ម្ល៉េះ ។ នេះជាហេតុផលមួយបញ្ជាក់ឲ្យដឹងបានថា វិជ្ជាលោកនិយមទាំងអស់ ព្រះអង្គបានចេះដឹងពិតមែន ។
ហេតុផលមួយទៀតរឹតតែឲ្យដឹងច្បាស់ថា ព្រះអង្គពិតជាចេះមែន ដោយសំអាងទៅលើពុទ្ធដីកាក្នុងគម្ពីរសំយុត្តនិកាយ សុត្តន្តបិដក ត្រង់សីលបាបណ្ណវគ្គថា កាលព្រះអង្គយាងទៅក្នុងសីលបាវ័ន ជិតក្រុងកោសម្ពី បានយកព្រះហស្តចាប់ស្លឹកឈើមួយក្ដាប់ ហើយត្រាស់សួរភិក្ខុទាំងឡាយថា «ស្លឹកឈើក្នុងដៃតថាគតច្រើនជាងស្លឹកឈើក្នុងសីលបារ័នឬតិចជាង ?» ភិក្ខុទាំងលាយទូលថា «ស្លឹកឈើក្នុងព្រះហស្តព្រះអង្គតិចពេកណាស់ ឯស្លឹកឈើក្នុងព្រៃនេះ មានចំនួនច្រើនជាងក្រៃលែង» ។
អាស្រ័យ ហេតុនេះ ទើបព្រះអង្គសម្ដែងប្រាប់ភិក្ខុទាំងនោះថា «ធម៌ ដែលតថាគតបានចេះដឹងហើយមានចំនួនក្រៃលែងដូចជាស្លឹកឈើក្នុងព្រៃ នេះ ឯធម៌ដែលតថាគតសម្ដែងប្រាប់ដល់អ្នកទាំងឡាយ មានចំនួនតិចណាស់ ដូចស្លឹកឈើក្នុងដៃតថាគត» ។ល។
ចំណុចទី១ នេះ មានហេតុផលអាចឲ្យដឹងបានថា វិជ្ជាលោកនិយមទាំងអស់ មិនត្រឹមតែវិទ្យាសាស្ត្រដូចមានក្នុងពិភពលោកយើងសព្វថ្ងៃនេះទេ សូម្បីមហាវិទ្យាសាស្ត្រយ៉ាងវិសេសប្លែកដែលមានក្នុងភពដទៃៗទៀតនោះ ពិតជាព្រះអង្គចេះដឹងយ៉ាងច្បាស់លាស់ ។
ចំណុចទី២
បើ ព្រះអង្គចេះដឹងមែន ហេតុអីមិនសម្ដែងឲ្យអ្នកពិភពលោកយើងនេះបានចេះដឹងផង កុំឲ្យគ្នាពិបាកដេកនឹកគិតរាវរក ដូចអ្នកប្រាជ្ញសព្វថ្ងៃនេះ ព្រោះព្រះអង្គប្រកបដោយមហាករុណាចំពោះអ្នកពិភពលោកស្រាប់ ។ ចម្ងល់នេះ មានហេតុផលត្រូវដោះស្រាយដូចខាងក្រោម ៖
ពុទ្ធប្រវត្តិវិទូ ទាំងឡាយធ្លាប់បានជ្រាបស្រាប់ហើយថា ក្នុងសប្ដាហ៍ទី៤ ទី៥ ទី៦ និងទី៧ បន្ទាប់ពីថ្ងៃដែលព្រះអង្គបានត្រាស់ដឹងជាព្រះសម្ពុទ្ធថ្មីៗនោះ ព្រះអង្គបានត្រិះរិះពិចារណានូវធម៌ទាំងអស់ដែលបានត្រាស់ដឹងហើយ និងពិចារណារៀបចំនូវទ្រឹស្ដីពុទ្ធសាសនា គឺព្រះត្រៃបិដក រហូតដល់ពេលដែលមហាព្រហ្ម មកអារាធនាព្រះអង្គដើម្បីសម្ដែងធម៌ប្រោសសត្វ ។ ពេលនោះហើយ ព្រះអង្គកំពុងជ្រើសរើសធម៌ដែលគួរនឹងសម្ដែងប្រកាសក្នុងពិភពលោក ។
ព្រះអង្គ បានជ្រាបច្បាស់នូវប្រពៃណីព្រះពុទ្ធពីបុរាណកាលមកថា «ព្រះពុទ្ធទាំងឡាយតែងតែសម្ដែងនូវធម៌ដែលនាំសត្វលោកឲ្យបានសុខ ស្ងប់ បានធូរស្រាលចាកកាមគុណដែលជាហេតុឲ្យកើតទុក្ខ» ។ ព្រះអង្គបានជ្រាប់ច្បាស់ដូច្នេះ ទើបមិនសម្ដែងរៀបរាប់អំពីទ្រឹស្ដីវិទ្យាសាស្ត្រទុកក្នុង ព្រះត្រៃបិដក ហើយបានប្រកាសបញ្ជាក់ប្រាប់ពិភពលោកក្នុងពេលសម្ដែងធម្មចក្កប្ប វត្តនសូត្រ ជាបឋមទេសនា ដើម្បីកុំឲ្យសង្ស័យក្នុងរឿងនេះ «មជ្ឈិមា បដិបទា សេចក្ដីប្រតិបត្តិជាកណ្ដាល មិនមែនជាការប្រតិបត្តិបម្រើកាម នាំទុក្ខមកឲ្យខ្លួន ដែលតថាគតបានត្រាស់ដឹងហើយ ជាបដិបទាឲ្យកើតបញ្ញា ការដឹងច្បាស់ ប្រព្រឹត្តទៅដើម្បីសេចក្ដីស្ងប់ ដើម្បីសេចក្ដីរំលត់ទុក្ខ» ។
មួយ កន្លែងទៀត ពេលដែលព្រះអង្គប្រាប់ពួកភិក្ខុក្នុងសីលបាវ័នអំពីការដែលព្រះអង្គ បានចេះដឹងធម៌ច្រើន ហើយសម្ដែងប្រាប់តិចនោះ ត្រង់វគ្គខាងចុង ព្រះអង្គបញ្ជាក់សួរថា «ចុះហេតុអ្វីក៏តថាគតមិនយកធម៌ទាំងអស់នោះមកសម្ដែង ?» ទ្រង់ឆ្លើយព្រះអង្គឯងថា «ព្រោះធម៌ទាំងអស់នោះ មិននាំសត្វលោកទៅរកសេចក្ដីរំលត់ទុក្ខ» ។
អាស្រ័យហេតុដូចខាងលើនេះ ទើបព្រះអង្គចេះដឹងហើយមិនសម្ដែងប្រាប់ ព្រោះព្រះអង្គអាណិតអាសូរចំពោះអ្នកពិភពលោកនោះឯង ។
សូម បញ្ជាក់ថា ព្រះសម្ពុទ្ធជាអង្គសព្វញ្ញូ ទ្រង់ជ្រាបច្បាស់ថា ពិភពលោកនេះជាទីក្រុងធំនៃកាមគុណ កំពុងឆេះសន្ធោសន្ធៅដោយភ្លើង រាគៈ លោភៈ ទោសៈ មោហៈ ជានិច្ច រាល់ថ្ងៃដែលបណ្ដាលមកពីកាមគុណនោះឯង ញ៉ាំងអ្នកពិភពលោកឲ្យកើតចលាចលមានអសន្តិសុខ ទុក្ខសោក ស្លាប់ព្រាត់ប្រាសគ្មានស្រាកស្រាន្ត ដូចពុទ្ធភាសិតក្នុងគម្ពីរធម្មបទដែលព្រះអង្គសម្ដែងប្រាប់ពួកស្ដ្រី ជាសម្លាញ់នាងវិសាខាថា ៖ «កោ នុ ហាសោ កិមានន្ទោ និច្ចំ បជ្ជលិតេ សតិ អន្ធការេន ឱនទ្ធា បទីបន គវេសតិ» បានសេចក្ដីថា «បើ ពិភពលោកត្រូវភ្លើងគឺ រាគៈ ជាដើម កំពុងឆេះសន្ធោសន្ធៅជានិច្ច ម្ដេចក៏បែរជានាំគ្នាសើចក្អាកក្អាយ នាងទាំងឡាយត្រូវងងឹតគឺអវិជ្ជារួបរឹតហើយ ម្ដេចនាងមិនស្វែងរកប្រទីប គឺប្រាជ្ញាឡើង !» ។
No comments:
Post a Comment