Wednesday, March 28, 2012

អំពី​សង្គមធម៌



សង្គមធម៌ គឺ​ធម៌​សម្រាប់​មនុស្ស​សង្គ្រោះ​មនុស្ស ឬ​ជា​ធម៌​នាំ​ឲ្យ​កើត​ការ​រាប់​រក​គ្នា​រវាង​មនុស្ស និង​មនុស្ស​ក្នុង​ពិភពលោក​ឡើង​ទៅ​ដរាប​មាន​បញ្ញា​ចេះ​ដឹង​វិជ្ជា​ដល់​ថ្នាក់ ​បណ្ឌិត ដែល​ពិភពលោក​សន្មត​ថា អ្នក​ប្រាជ្ញា​បាន ។ ការ​សិក្សា​ត្រឹម​ប៉ុណ្ណោះ​នៅ​មិន​ទាន់​ដល់​កម្រិត​បញ្ញាសិក្ខា គឺ​នៅ​មិន​ទាន់​ស្គាល់​ពិភពលោក​ច្បាស់​លាស់​ គ្រាន់​តែ​បាន​ស្គាល់​តាម​ក្បួន​រាយ​រង​បន្តិច​បន្តួច​ប៉ុណ្ណោះ ត្រូវ​សិក្សា​បង្កើន​ថ្នាក់​ឲ្យ​ដល់​កម្រិត​បញ្ញា​សិក្ខា​បាន​ដល់​ការ​ សិក្សា​តាម​មគ្គ​សច្ច​វិទ្យា​ត្រង់​អង្គ​ទី​១ និង​ទី​២ គឺ​សម្មាទិដ្ឋិ និង​សម្មាសង្កប្បៈ ជាច្រើន​ឆ្នាំ​ត​ទៅ​ទៀត​ដរាប​ដល់​មាន​បញ្ញា​ស្គាល់​ពិភពលោក​ច្បាស់​លាស់ អាច​បំបាត់​ជាតិ​ជរា​ព្យាធិ​មរណៈ​បាន ។ល។
នេះ ​ជា​អត្ថន័យ​សង្ខេប​ចំពោះ​ធម៌​ត្រៃសិក្ខា ឯ​ធម៌​ដទៃ​ទៀត​ទាំង​អស់ ក៏​សុទ្ធ​តែ​មាន​ន័យ​ទាក់​ទង​ក្នុង​ពិភពលោក ចាប់​តាំង​ពី​ចំណុច​សូន្យ​ឡើង​ទៅ​ដល់​មគ្គផល​និព្វាន​ដូច​គ្នា​ទាំង​អស់ មិន​មែន​មាន​ន័យ​តែ​ខាង​បរលោក​មួយ​កំណាត់​ដូច​មនុស្ស​មាន​តែ​ក្បាល​ឥត​ដៃ​ ជើង​ ឥត​ដង​ខ្លួន​នោះ​ឡើយ ព្រោះ​ពុទ្ធសាសនា​ជា​ទ្រឹស្ដី​លោក ។
ត្រង់ ​ចំណុច​នេះ អ្នកពិភពលោក​មាន​ការ​យល់​ច្រឡំ​ច្រើន​គ្នា​ណាស់ ច្រឡំ​រហូត​ដល់​មើល​ងាយ​ពុទ្ធសាសនា​ថា ជា​សាសនា​នាំ​មនុស្ស​ឲ្យ​ល្ងង់ ត្រង់​ខ្លួន​ដែល​ល្ងង់​សព្វជាតិ​មិន​ទាំង​ស្គាល់​ពុទ្ធសាសនា​ជា​អ្វី​សោះ​ នោះ ថា​ជា​អ្នក​ប្រាជ្ញ​ទៅ​វិញ ។
អាស្រ័យ ​ហេតុ​នេះ ពួក​មនុស្ស​ដែល​ល្ងង់​ដប់​គត់ គ្មាន​ចេះ​ដឹង​ធម៌​វិន័យ​ផ្លូវ​លោក ផ្លូវ​ធម៌ ឥត​ស្គាល់​ខុស​ត្រូវ​នោះ ពិត​ជា​មិន​មែន​អ្នក​កាន់​ពុទ្ធសាសនា មិន​មែន​អ្នក​ស្គាល់​ពុទ្ធសាសនា​ឡើយ ទោះបី​បាន​បួស​រៀន​ស្លៀក​ស្បង់​ចីពរ​ហើយ ក៏​នៅ​តែ​មិន​មែន​ទៀត ព្រោះ​ព្រះពុទ្ធសាសនា​ជា​ឃ្លាំង​នៃ​ក្បួន​ច្បាប់​ចំណេះ​វិជ្ជា សីលធម៌ អារ្យធម៌ វឌ្ឍនធម៌ វប្បធម៌​ផង ជា​ប្រភព​បណ្ដុះ​បណ្ដាល​ឲ្យ​កើត​វិជ្ជា​ទាំង​ឡាយ មាន​វិទ្យាសាស្ត្រ​ជាដើម​ផង ដូច​មាន​ភ័ស្តុតាង​ដែល​និយាយ​ហើយ​ក្នុង​សៀវភៅ​នេះ​ស្រាប់ ។
ពុទ្ធសាសនា និង​វិទ្យាសាស្ត្រ ដូច​បាន​វែកញែក​ប្រៀប​ធៀប​បន្តិច​មក​នេះ បើ​អនុលោម​ទៅ​តាម​អ្នក​វិទ្យាសាស្ត្រ​និយម ឃើញ​ថា ពុទ្ធសាសនា និង​វិទ្យាសាស្ត្រ​មាន ​ភាព​ចុះ​សម្រុង​គ្នា​ដោយ​ច្រើន គ្រាន់​តែ​វិទ្យាសាស្ត្រ​និយាយ​មិន​ដល់​ថ្នាក់​ខ្ពស់ មិន​ដល់​ខ្លឹមសារ​របស់​ធម្មជាតិ គឺ​កម្ម​ផល និង​មគ្គផល និព្វាន​ប៉ុណ្ណោះ ទើប​វិទ្យាសាស្ត្រ​ត្រលប់​កើត​ជា​ឧបករណ៍​សម្រាប់​បំពេញ​បំប៉ន​កាមគុណ បណ្ដុះ​បណ្ដាល រាគៈ លោភៈ ទោសៈ មោហៈ ឲ្យ​កាន់​តែ​ធាត់​ធំ កាន់​តែ​សាហាវ​ឡើង ទាំង​ឲ្យ​ពិភពលោក​កាន់​តែ​វឹកវរ មិន​បាន​សុខ​ស្ងប់ ។
បើ​អ្នក​វិទ្យាសាស្ត្រ​យក​ទ្រឹស្ដី​ពុទ្ធសាសនា​តែ​បន្តិច គឺ​យក​មនុស្សធម៌ បាន​ដល់​សីល​៥ ដែល ​ជា​និច្ចសីល​នោះ​ទៅ​បញ្ចូល​ក្នុង​ទ្រឹស្ដី​ខ្លួន ហើយ​នាំ​គ្នា​អនុវត្ត​តាម​ឲ្យ​បាន​ពិត​ប្រាកដ វិទ្យាសាស្ត្រ និង​ក្លាយ​ទៅ​ជា​វត្ថុទិព្វ​សម្រាប់​ពិភពលោក​មិន​ខាន ព្រោះ​មាន​ភាព និង​មាន​បឋម​វិធាន​ស្រប​នឹង​ពុទ្ធសាសនា​ដែរ ៕



No comments:

Post a Comment